سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار روز

تمام تلاش ما ابلاغ شعار وحدت حول محور امام و رهبری خواهد بود

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) گفت: باید سعی شود تا در فضای عطرآگینی که برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام و رهبری ایجاد می‌شود، کدورت‌ها شکل نگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در این نشست با تاکید بر این‌که " کار فرهنگی در سالگرد حضرت امام (ره) در خود کمیته‌های ستاد، تدوین و تنظیم می‌شود" ادامه داد: این‌که در حرم چه برنامه‌ای برگزار می‌شود و چه برنامه‌ای برگزار نمی‌شود به عهده ستاد مراسم است و من خواهشمندم که برنامه‌های دیگر در این رابطه مطرح نشود.

وی با اشاره به تاکید بر ضرورت برگزاری دعای کمیل و ندبه به طور رسمی در حرم مطهر، در این جلسه گفت: وقتی می‌گوییم مراسم رسمی دیگری غیر از مراسم رسمی مورد نظرمان نداریم بین دعای کمیل و ندبه فرقی ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که " مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام در سال جاری مراسم وحدت است و تمام تلاش ما به خاطر ابلاغ شعار وحدت حول محور امام و مقام معظم رهبری خواهد بود" گفت: مطمئنم که در این مراسم وحدت‌بخش اتفاقی نمی‌افتد اما من می‌خواهم برادرانه تذکری به رسانه‌ها داده شود؛ رسانه‌ها باید مواظب انتشار بعضی از صحبت‌ها، پیام‌ها و فضاسازی‌ها باشند و این طور نباشد که یک مرتبه مساله‌ای جزیی فضای مراسم را تحت الشعاع قرار دهد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مثلا ببینید در قضیه برج میلاد چگونه جوسازی شد. قرار بود با همراهی دستگاه شهرداری تهران به مناسبت میلاد حضرت امام و حضرت فاطمه(س) مراسم جشنی را در برج میلاد که اصلا به خاطر چنین میلادهایی این عنوان را گرفت برگزار کنیم اما به هر ترتیب شهرداری‌ یا ما تشخیص دادیم که آن جلسه برگزار نشود، ولی دیدیم که در این مورد رسانه‌ها و برخی سایت‌های خبری خبرسازی کردند؛ بنابراین من از دوستان‌مان خواهش می‌کنم که حفظ وحدت را دنبال کنند و از ایجاد فضاهایی که تنها دغدغه به وجود می‌آورد، خودداری کند.

وی تاکید کرد: مراسم چهارده خرداد تجدید بیعت با آرمان‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است و با شعار وحدت و انسجام مورد توجه قرار می‌گیرد و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد اما قبل از آن باید مواظب برخی القائات بود.

وی ادامه داد: باید در بحث حرکت کاروان‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی‌مان مواظب باشیم که فضای عطرآگینی که همه می‌خواهند برای امام(ره) سرمایه‌گذاری کنند به کدورت‌ها تبدیل نشود.

انصاری در ادامه با اشاره به محدوده‌ای که در روز 14 خرداد برای برگزاری نماز جمعه مقرر شده است، گفت: نباید این محدوده را بیشتر از محدوده‌ پارکینگ شمالی حرم ببینیم؛ چراکه اگر این محدوده به جاهای دیگر سرایت پیدا کند اخلال در برنامه به وجود می‌آید.

وی همچنین درباره ساعت ورود زائرین به حرم مطهر گفت: من توصیه می‌کنم قبل از ساعت 3 صبح هیچ کاروانی به سمت حرم نیاید؛ چراکه امکان برنامه‌ریزی در این مورد وجود ندارد و بهتر است ورود زائرین از ساعت 4 صبح به بعد هدایت و برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان این‌که " برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس مسائل و واقعیت‌هایی که امکان تحقق آن وجود دارد، باشد" گفت: سقف پر برنامه‌های ما برای دو میلیون نفر است؛ بنابراین نباید برای نفرات بیشتر از این دغدغه داشته باشیم. نباید دنبال امکانات برای بیش از این عده باشیم که البته دو میلیون نفر عدد بالا و چشمگیری است و عدد کمی محسوب نمی‌شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) با مورد توجه قرار دادن نقش دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث تامین اغذیه و اتوبوس‌های مورد نیاز برای زائرین نیز اظهار کرد: لازم نیست برای پنج میلیون نفر بطری آب فراهم کنیم، بلکه با وجود حضور دو میلیون نفر در این مراسم پیش‌بینی سه میلیون بطری آب مناسب به نظر می‌رسد.

وی با بیان این‌که " کارت‌های دعوت برای مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)‌از صبح روز شنبه ارسال شده است" همچنین از دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط مخصوصا شهرداری تهران تشکر کرد و گفت:‌ شهرداری با تمام ظرفیت و توان خود رقم بالایی را برای موکت و زیرانداز در مراسم اختصاص داده است.

وی همچنین ساعت برگزاری مراسم سالگرد حضرت امام را ده و نیم صبح عنوان و اظهار کرد: سخنرانی ریاست محترم جمهور و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی قبل از استماع سخنان مقام معظم رهبری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انصاری با تاکید بر این‌که " بحث ورود مردم از نیمه شب به حرم حضرت امام باید جدی‌تر مطرح شود" دوباره تاکید کرد" 4 صبح زمان مناسب‌تری برای ورود زائرین به حرم مطهر خواهد بود.

وی با بیان این‌که " اصرار بر ورود زائرین در نیمه شب برنامه را خراب می‌کند" گفت: وقتی این زائرین نه جای خواب دارند و نه جای اسکان چرا باید از نیمه شب برای نماز جمعه که قرار است روز بعد ساعت یک برگزار شود به حرم بیایند.

رییس‌جمهور بر برگزاری باشکوه مراسم سالگرد امام(ره) تاکید دارد

وزیر کشور تاکید کرد: در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی باید سعی کنیم تا آ‌رامش مردم بیش از پیش تامین شود.

به گزارش ایسنا مصطفی محمد‌نجار نیز با بیان این‌که " وزارت کشور از مدت‌ها قبل کارگروه‌هایی را برای مباحث امنیتی و عمرانی برگزاری سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) ایجاد کرده بود" گفت: این کارگروه‌ها تاکنون فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند و ما امیدواریم با همکاری کلیه دستگاه‌ها بتوانیم مراسم امسال را با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار کنیم.

وی با بیان این‌که " رییس‌جمهور به من تاکید کرد که امسال باید مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود" گفت: چنین مساله‌ای می‌طلبد ما هر چه می‌توانیم تلاش کنیم تا این مراسم باشکوه برگزار شود.

وی با مورد توجه قرار دادن برگزاری نماز جمعه در روز سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) گفت: این امر امتیاز جدیدی است که طی آن سعی می‌کنیم فضای خوبی برای برگزاری مراسم امسال آماده شود.

وزیر کشور تاکید کرد: ما که امکانات در اختیارمان و تکلیف دستگاهی بر عهده‌مان است باید سعی کنیم این مراسم را به نحو احسن برگزار کنیم و سعی کنیم آسایش مردم را که از راه دور برای زیارت مرقد حضرت امام و شرکت در مراسم می‌آیند تامین کنیم تا به جای هم افزایی سردرگمی ایجاد نشود.

وی با بیان این‌که " نگران بحث هماهنگی هستم" اظهار کرد: اگر سعی کنیم به خوبی برنامه‌ریزی داشته باشیم و در مباحثی چون آبرسانی تعداد اتوبوس‌ها، ارائه تسهیلات و سرویس‌های بهداشتی هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم جای نگرانی وجود ندارد.

وی خطاب به دستگاه‌ها گفت: باید جدولی تهیه کنیم و عناوین و تکالیف در آن به خوبی مشخص شود. همچنین محیط را از نزدیک دوباره مرور کنیم تا جای نگرانی وجود نداشته باشد.

نجار با مورد توجه قرار دادن بحث هماهنگی و امور اجرایی همچنین امور پشتیبانی گفت: مسوولیت این هماهنگی‌ها به عهده آقایان قاسمی و محمودی گذاشته شده است.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات محمدعلی انصاری مسوول ستاد سالگرد ارتحال حضرت امام که در جلسه حضور داشت و در مورد عدم ضرورت ورود زائرین از نیمه شب به حرم امام (ره) تاکید کرد، گفت:‌در این رابطه لازم است تا در کمیسیون خاصی با حضور معاونت عمرانی و نماینده دفتر حضرت ‌آقا کارهای کارشناسی صورت بگیرد تا مردم خسته نشوند.

در حفظ امنیت مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) 9 کارگروه دخیل هستند

به گزارش ایسنا هم‌چنین ‌عبدالهی معاون امنیتی وزیر کشور با بیان این‌که " یکی از موضوعات مهم برگزاری این مراسم بحث امنیت است" گفت: با توجه به حجم زائرینی که هر ساله در این مراسم حضور پیدا می‌کنند، همچنین با توجه به وجود مهمانان خارجی که به مراسم تشریف می‌آورند، ما اولین دستگاهی بودیم که مکاتبات برنامه سالگرد را اواخر سال گذشت آغاز کردیم.

وی افزود: در مباحث امنیتی سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در سال جاری 9 کارگروه دخیل هستند؛ حفاظت حلقه‌های اول و دوم امنیتی با مسوولیت سپاه و تشکیل 8 جلسه، حفاظت حلقه‌های دوم با مسوولیت نیروی انتظامی، کارگروه اطلاعات با برگزاری دو جلسه، حفاظت اطلاعات با مسوولیت حفاظت کل قوا، کارگروه پروازی با مسوولیت ستاد کل، کارگروه پدافند هوایی با مسوولیت قرارگاه پدافند هوایی، کارگروه ترافیک با مسوولیت شورای عالی ترافیک، کارگروه قضایی با مسوولیت دادستانی کل کشور و کارگروه کنترل و ساماندهی دست‌فروشان با مسوولیت استانداری تهران که به فرمانداری شهر‌ری واگذار شده در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که " در این راستا پنج مصوبه نیز در شورای امنیت کشور داشتیم" گفت: بحث کنترل ترافیک کل جاده‌ای کشور مراقبت از پارکینگ‌ها و محل توقف زائرین و مورد توجه قرار دادن گلوگاه‌ها حائز اهمیت بوده است.

آمادگی انسجام و ساماندهی دو میلیون نفر در مراسم را داریم

همچنین در این نشست سردار فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور با بیان این‌که " تاکنون قریب پنج میلیون نفر برای حضور در مراسم امسال اعلام آمادگی کرده اند" گفت: شرکت 736 هزار نفر از 29 استان و یک میلیون و 264 هزار نفر از تهران بزرگ و استان تهران جزو پیش‌بینی ما قلمداد می‌شود.

وی با بیان این‌که " ما آمادگی انسجام و ساماندهی دو میلیون نفر در مراسم را داریم" گفت: تقسیم کار بین رده‌های مختلف انجام شده و ما تهدیدات را نیز فرض کرده‌ایم و دوستان ما در مورد مقابله با امکان خرابکاری، ترور و عملیات انتحاری کار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته عملیات ما امکان اقدامات عملیاتی را در حوزه‌های تامین امنیت از راه دور و نزدیک مورد توجه قرار داده است.

برنامه‌های فرهنگی حول پنج محور

همچنین افشار معاون اجتماعی وزیر کشور با بیان این‌که " برنامه‌های فرهنگی ما حول پنج محور در سالگرد ارتحال حضرت امام مورد توجه قرار گرفته است" اظهار کرد: فضای تحقیقاتی مراسم، برنامه‌ مراسم سالگرد در استان‌ها و شهرستان‌ها، برنامه‌های برون مرزی توسط رایزنان فرهنگی، همچنین برنامه‌های مورد توجه در داخل اتوبوس‌ها و کاروان‌ها و همچنین بحث هدایت خبرنگاران داخلی و خارجی و تبلیغ در فضای مجازی در این راستا حائز اهمیت قلمداد شده است.

شرایط فوق‌العاده حساسی است

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین خلفی نماینده دفتر مقام معظم رهبری جایگاه محراب امام جمعه در مراسم نماز جمعه را مورد توجه قرار داد و گفت: عمق و ارتفاع این محراب باید بیشتر شود تا از لحاظ شرعی مشکلی ایجاد نشود.

وی همچنین بحث توزیع آب در مراسم را مورد توجه قرار داد و گفت: این مشکل که هرساله وجود دارد باید امسال رفع شود.

وی تاکید کرد: بحث اطلاع‌رسانی بحث فوق‌العاده مهمی است و مردم حساسیت خاصی در این ارتباط دارند؛ بنابراین لازم است تا امر اطلاع‌رسانی به صورت متمرکز انجام شود. مثلا اگر قرار است مصاحبه‌ای شود خود آقای انصاری این کار را انجام دهد.

خلفی با بیان این‌که " شرایط ما شرایط فوق‌العاده حساسی است و مردم مقداری سردرگم هستند" گفت: باید سناریویی را ترتیب دهیم که طی آن در بحث اطلاع‌رسانی مشکلی پیش نیاید مثلا در بحث برج میلاد بحث میهمانان خارجی مطرح بود و بحث دیگری وجود نداشت. ولی دیدیم بعد از آن این مساله در رسانه‌ها طور دیگری مطرح شد.


ارسال شده در توسط حامد هاشمی